کد مطلب: 170884
سردرگمي والدين و دانش آموزان در بازار داغ کتب کمک آموزشي
تاریخ انتشار : 1395/08/11 20:25:55
نمایش : 1287
امروز استفاده از کتب کمک اموزشي به صورت اپيدمي درآمده و نه‌تنها مقاطع دبيرستان که حتي کودکان در مقاطع دبستان نيز از اين کتب استفاده مي‌کنند و تقريبا اين موضوع درحال تبديل به يک معضل است.












 
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ سال‌هاست كه نظام آموزشي ما با معضل بزرگ كنكور دست و پنجه نرم مي كند. معضلي كه با وجود برنامه‌ريزي‌ها و راه‌كارهاي ارائه شده چاره‌اي براي آن انديشيده نشده و همچنان به روال سال‌هاي قبل ادامه دارد و شايد بتوان گفت اين کنکور بود که پاي کتب کمک‌ آموزشي را به مدارس ما باز کرد و راه را براي سودجويان و دلالان براي ورود به اين عرصه هموار کرد.

اما امروز استفاده از اين کتب به صورت اپيدمي درآمده و نه‌تنها مقاطع دبيرستان که حتي کودکان در مقاطع دبستان نيز از اين کتب استفاده مي‌کنند و تقريبا اين موضوع درحال تبديل به يک معضل است.

اما مگر سيستم آموزشي و کتب درسي ما مشکلي دارند که نياز به کتب کمک درسي در نظام آموزشي احساس مي‌شود و تا چه حد اين کتب مي‌توانند براي اعتلاي نظام آموزشي موثر باشند، شايد از تقاضاي بالا براي استفاده از کتب کمک آموزشي بايد به اين پيام رسيد که نظام آموزشي با مشکلات ريشه اي مواجه است و مگر مي‌شود خلاءهاي نظام آموزشي را با استفاده از کتبي که برخي از آن‌ها استانداردهاي اوليه را هم ندارند پر کرد؟

اين درحالي است که تا چند سال اخير همه بر اين باور بودند که استفاده از اين کتب، دانش آموزان را وابسته مي‌کند ولي متاسفانه در مدت زمان کوتاهي چنان بازار اين دست از کتاب ها رونق گرفت و دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان به قدري تحت تاثير تبليغات گسترده براي استفاده از اين کتب قرار گرفتند که ديگر معلمان تدريس بدون آن ها و دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان درس خواندن بدون کمک گرفتن از اين کتب را غيرممکن مي دانستند.
 

کتب کمک‌آموزشي بيشتر گمراه‌کننده هستند

يکي از والدين دانش‌آموزان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: دخترم در مقطع سوم تجربي در حال تحصيل است.

وي با بيان اينکه فرزندم امسال براي خريد کتب کمک آموزشي از سوي دبيران اجبار نشده افزود: بيشترين دليل خريد اين کتب تبليغ در تلويزيون است که باعث مي‌شود دانش‌آموزان خريد اين کتب را راهي براي پيشرفت تحصيل بدانند.

امسال بيش از ۳۰۰ هزار تومان براي خريد کتب کمک درسي هزينه کردم

وي ادامه داد: امسال بيش از ۳۰۰ هزار تومان براي خريد کتب کمک آموزشي دخترم هزينه کرده‌ام و اين درحالي است که کتبي که سال گذشته خريداري کردم اصلا استفاده نشد اما مسال دخترم به دليل نزديکي به کنکور بيشتر از آن استفاده مي‌کند ولي به نظر من اگر کنکور حذف شود مي‌توان اميدوار بود که کمي هم بساط اين جور کتب برچيده شود چون در بعضي موارد خود کتاب به تنهايي براي دانش‌آموزان کفايت مي‌کند.

وي بيان داشت: اين کتب بيشتر گمراه‌کننده هستند چون در برخي از آن‌ها مسائلي آمده که بسيار ساده هستند و باعث مي‌شود فرزندم با اين تصور که مفهوم را خوب متوجه شده ديگر به سراغ کتاب درسي خود نرود و در امتحان نمره خوبي کسب نکند.
 

تمرکز بر کتب درسي اولين و مهم‌ترين اولويت است

يکي از معلمان در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با بيان اينکه کتب کمک‌درسي مي‌تواند در رشد دانش‌آموزان با بهره هوشي بالا کاراريي داشته باشد، اظهار کرد: تمرکز بر روي کتب درسي در مرحله اول شرط اساسي است و نبايد از کتب درسي غافل شد.

وي با اشاره به محدوديت ساعات کاري در مدارس؛ تصريح کرد: اين محدوديت گاهي باعث مي شود فرصت کافي براي آموزش کم باشد و ما نمي‌توانيم حتي يک ساعت براي کتب کمک درسي وقت بگذاريم پس دليلي براي خريد اين کتب و اجبار والدين از سوي برخي از همکاران نيست.

اين معلم چهارمحال و بختياري به تبليغات گسترده براي خريد کتب کمک‌درسي از سوي کانال‌هاي مختلف اشاره و گفت: براي تهيه کتب کمک‌درسي هيچ‌گونه اجباري وجود ندارد و نمي‌توانيم خانواده‌ها را مجبور به اين کار کرده و اگر مدارسي اين کار را انجام مي‌دهند کارشان غيرقانوني است.

وي به تقويت کتب درسي اشاره کرد و گفت: کتاب‌هاي ما بايد آن‌قدر خوب و مفيد باشند که نه‌تنها نيازي به کتب کمک درسي نباشد بلکه تمام نيازهاي دانش‌آموزان را پاسخگو باشند.

وي به فراهم آوردن زيرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهيم کتب درسي قوي داشته باشيم در کنار تقويت کتاب‌ها بايد زمينه را براي درک و فهم دانش‌آموزان با وسايل و تجهيزات مناسب را هم کنيم.

ناهماهنگي بين محتوا و نياز دانش‌آموز در کتب درسي مشهود است

يکي ديگر از مادران نيز در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ گفت: اجبار دانش‌آموزان براي استفاده از کتب کمک‌آموزشي باعث مي شود تا از درس زده شده و ديگر تمايلي به درس خواندن نداشته باشند.

وي به ناهماهنگي بين محتوا و نيازهاي دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: اين ناهماهنگي نه‌تنها در دکتب درسي دانش‌آموزان بلکه در واحدهاي دانشگاهي نيز ديده مي‌شود و هيچ فرد توانمندي با اين نحوه آموزش خارج نمي‌شود.

وي به کمبود محتوا در کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: امروز ديگر باب شده است که بسياري از مطالب که در کتاب‌ها نيامده در کتب کمک درسي مي‌آيد و معلمان نيز از آنها سوال طراحي مي‌کنند اينجاست که حتي اگر از سوي مدارس هم جبري نباشد دانش‌آموز ناخوداگاه مجبور مي‌شود به اين کتاب‌ها مايل شوند.
 

يکي از دانش آموزان در چهارمحال و بختياري در گفت و گو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: چون دوستانم از اين کتب استفاده مي کنند من هم به دنبال آن ها مي روم.

وي ادامه داد: معمولا از اين کتب استفاده نمي کنم اما اگر نخرم هميشه استرس اين را دارم که اگر کتاب را داشتم شايد مي توانستم نمره بهتري در امتحان کسب کنم.

اين دانش آموز افزود: برخي از معلمان کتاب ها را تنها معرفي مي کنند اما برخي ما را مجبور به خريد اين کتاب ها مي کنند و با اينکه مسائل کتاب را در کلاس حل نمي کنند اما در امتحان از سوالات آن آورده مي شود.
 

کتب کمک‌آموزشي را نه تائيد مي‌کنيم و نه قبول داريم

بهروز اميدي مديرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ما به‌عنوان مجموعه آموزش و پرورش بسياري از کتب که با عناوين مختلف ارائه مي‌شود را نه تائيد مي‌کنيم و نه قبول داريم.

وي ادامه داد: ما تنها کتبي را که توسط آموزش و پرورش تدوين شده باشد به دانش‌آموزان توصيه مي‌کنيم اما توجه داشته باشيد هيچ اجباري براي دانش‌آموزان براي تهيه اين اين کتب وجود ندارد.

اميدي با اشاره به اينکه متاسفانه برخي از معلمان والدين، دانش‌آموزان را مجبور به خريد اين کتاب‌ها مي‌کنند تاکيد کرد: اين درحالي است که خريد اين کتب هيچ ضرورتي ندارد، چون همان محتواي کتب درسي براي بچه‌ها کفايت مي‌کند و اگر دانش‌آموزان همان مباحثي که معلمان مي‌گويند را به کار بندد کافي است و هيچ چيزي کم ندارد.

انتهاي پيام/570ه/1026ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg